søndag 8. november 2015

NaNo og livet

Det tok meg bare fire dager, men nå er jeg altså ajour med wordcounten igjen. 13 400 + and counting! Detter er det tredje året jeg deltar i NaNoWriMo, og det første der jeg har deltatt så aktivt.

I år har jeg deltatt på chatten, i forum, på Facebook-gruppa - jeg har til og med donert! Det føles litt sært, for å si det mildt; jeg som ikke har entra et chatterom siden jeg var fjorten. Hvis jeg sier at jeg har telefonskrekk, så burde det vel dekke de nødvendige fakta.

Ikke minst har jeg skrevet som en gal: Det er ei uke sida jeg flytta inn i ny leilighet, og jeg har så vidt hatt tid til å vaske en asjett og et glass såpass at jeg har hatt noe å putte maten på.

Jobb. Flytting. Strikkebestillinger.

Deadlines all over the place!

Og jeg veit enda ikke hvem antagonistene mine er, eller hvordan alle konfliktene jeg har satt i gang skal henge sammen. Det er så spennende!

I motsetning til hva mange tror, så handler ikke skriving bare om det ferdige produktet. Det handler også om den reisa man gjør gjennom seg sjøl mens man skriver.

Men iallefall: 3000 ord bak skjema hvar dag? Man kan bli deppa av mindre. Jeg blei i allefall stressa så det holdt.

Men så masa Elisabeth på meg om å joine den norske chatten og bli med på ordkrig (skriv så mange ord du klarer i løpet av så og så lang tid).

Så jeg gjorde det.

Det blei litt over 200 ord på ti minutter. Og jeg tenkte med meg sjøl:

Jeg er 3000 ord bak skjema. Jeg har tre timer til rådighet. 200 ord pr. 10 min = 600 ord pr. 30 min = 1200 ord i timen. Dere ser åssen dette regnestykket fortsetter?

Jeg satte klokka på ti minutters nedtelling, og skreiv for livet. På tre timer dobla jeg altså dagskvota, i tillegg til at jeg innhenta tapt arbeid på kort tid som jeg ellers ville brukt på å rive meg i håret.

Jeg har aldri vært særlig strukturert av meg, og det med å skrive på tid har bestandig stått for meg som en dårlig og stressende strategi. Se hvem som ble stillferdig og effektivt motbevist, gitt.

Det er ikke sikkert det funker like godt for alle, men det er likevel verdt et forsøk, om så bare for gøy. Kanskje man blir enda mer effetkiv etterhvert som man skriver seg varm? Hva om det går an å skrive 900 ord i halvtimen på denne måten?

Det gleder jeg meg til!

Jeg veit at jeg lovte Halloween-bilder og sånt, og det kommer så snart jeg bare får hodet til å tenke på noe annet enn wordcount og synonymer.





3 kommentarer:

  1. Aaaah jeg er så glad for deg :D

    Jeg prøvde skriveøvelsen og det er det beste jeg har prøvd på ei stund, takk for tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Awesome, og bare hyggelig! ^^ Glad det er flere som ser nytten i det :D

      Slett
  2. Veldig kult at du får skrevet så mye! Sjøl trur jeg at jeg bare hadde utvikla masse tvangstanker og stress og dårlig samvittighet av å ha dette presset på meg - jeg kjenner meg sjøl såpass. Men forskjellige ting funker jo på forskjellige folk med forskjellige rutiner, og jeg er glad det går veien! Er forøvrig SÅ ENIG i det du sier om skriving, at det handler om så utrolig mye mer enn et ferdig produkt. For min del er nesten det ferdige produktet det det handler minst om.

    SvarSlett